Brändikämppä: Kaarle Hurtig – Mitä on työnteko tulevaisuudessa?
Brändikämpän vieraana luova strategi, toimittaja ja ajattelija Kaarle Hurtig, jonka missio on
tuoda esiin ajatuksia, jotka murtavat vallalla oleviä käsityksiä.
Työn murroksesta puhutaan paljon, mutta ora et labora -mentaliteetti kellokortteineen elää
silti vahvana. Kysyttäessä, miten nykyaikainen renessanssin mies myy itseään, mikä on
Hurtigin hissipuhe, toteaa hän vain, että olisi rikas mies jos vaan tietäisi mitä hän oiken
tekeekään työkseen. Ja tässä hän näkee epäkohdan. Nykyisellään työelämän lokerointi
positioineen ja työaikoineen ei vastaa tähän työn murroksen luomaan ongelmaan, mitä on
työn tekoa tulevaisuudessa?
Mitkä kaikki järjestelmät yhteiskunnassamme voisi tehdä paremmin? Jos nyt tehtäisiin
asioita uudestaan, täysin alusta, minkälaisiin lopputuloksiin voisimmekaan päästä? Pelkkä
teknologia uuden mahdollistajana ei kuitenkaan ole täysin ongelmatonta.
Aikoinaan, kun amerikassa rakennettiin rautateitä, kaikkien kiinnostus oli rautateissä. Alun
innostuksen jälkeen ymmärrettiin kuitenkin rautateiden vain yhdistävän paikkoja toisiinsa,
luoden infrastruktuuria. Tähän analogiaan Hurtig vertaa tämän hetken innostusta
digitalisaatioon. Onko digitaalisaatiosta tullut itseisarvo?
Hurtig puhuu “internetin räjäyttämisestä”. Hänen mielestään pelkän kaupallisen näkökulman
sijaan internet pitäisi nähdä infrastruktuurina. Jos internet nähdään kapeasti pelkästään
kaupallisena alustana mitä kaikkia mahdollisuuksia menetetään yhteiskunnan tasolla? Ja jos
kerta kaikki työ on arvokasta, miksi tarvitaan ukko.fi:n kaltaisia palveluja? Miksi verottaja ei
suoraan tarjoa tätä palvelua?
Hurtig vertaa internetin palveluja toreihin. Ny torien järjestäminen ja ylläpito on ulkoistettu
kaupallisille toimijoille, joista Hurtig puhuu vertikaaleina. Monia asia jää kuitenkin tässä
kaupallisten toimijoiden järjestelmässä toteuttamatta, kaikki sinällään hyödylliset uudet
palvelut tai jakamistalouden mahdollisuudet eivät sisällä riittävää bisnes-potentiaalia. Mutta
ilmastomuutoksen ja ympäristön kuorimituksen kannalta näissä voisi olla paljonkin
mahdollisuuksia.
Mitä kaikkea internet voisi olla ns. business opportunityn lisäksi?
Jaksossa puhutaan myös Hurtigin lanseeramasta pötköttelystä. Brändikämpällä monet (ellei
peräti kaikki) aiemmat vieraat ovat myös kertoneet samanlaisesta trendistä ei välttämättä
downshiftata vaan mielekkäämmästä tekemisestä. Hurtigin Instagram tilillä lukeekin
hauskasti: life couch / inspirational sleeper.