Kuuntele lähetystä
Hki 89,7 MHz Tre 106,8 MHz Oulu 90,9 MHz
 
SPONSOROITU
29.11.17 13:29

Työajanseurannan automatisointi tehostaa yrityksen toimintaa

Työaikalaki velvoittaa yrityksiä seuraamaan työntekijöiden työaikaa, mutta miten tämä toteutetaan, on yrityksen päätettävissä. Pahimmillaan seurantaa pyritään toteuttamaan paperisten muistiinpanojen tai excelien avulla, joka johtaa lukuisiin välivaiheisiin, ennen kuin tiedot ovat oikeiden tahojen ja järjestelmien käytettävissä.

Miksi työajanseurannan automatisointi on tarpeen?

Työajanseurannalla tarkoitetaan työntekijän päivittäisen työajan seuraamista ja kirjaamista ylös. Tarve työajan seuraamiselle on lähtökohtaisesti lakisääteinen: työaikalaki velvoittaa yrityksiä dokumentoimaan työaikaa ja siitä maksettuja korvauksia. Lisäksi valtakunnalliset työehtosopimukset ja työpaikkojen paikallinen sopiminen voi tuoda yksilöllisiä vaatimuksia työajanseurannalle.

Työajanseuranta voi tuntua työläältä ja aikaa vievältä, ja sitä se onkin manuaalisesti toteutettuna. Erityisesti isoissa yrityksissä työajanseurantaan kuluu paljon arvokkaita resursseja, jotka voitaisiin käyttää tuottavaan työhön ja säästää näin vaivaa, aikaa ja rahaa. Ratkaisuna näihin yrityksen johdon kohtaamiin ongelmiin on kehitetty työajanseurantajärjestelmiä, joiden avulla työajanseurannan manuaaliset vaiheet voidaan automatisoida sekä integroida niillä kerätty tieto yrityksen muihin järjestelmiin ja saavuttaa näin merkittäviä hyötyjä.

Automatisoinnin hyödyt yritykselle:

  • Säästyy aikaa
  • Säästyy rahaa
  • Virheiden minimointi
  • Tehostaa toimintaa

Työajanseurantajärjestelmät mahdollistavat työajanseurannan automatisoinnin, mikä säästää aikaa ja vaivaa niin työntekijältä itseltään kuin työnantajalta. Järjestelmän avulla tiedot siirtyvät automaattisesti järjestelmästä toiseen, kuten esimerkiksi työajanseurantajärjestelmästä palkanlaskentaohjelmaan tai laskutusjärjestelmään. Automaattisesti kerätyt tiedot vastaavat myös työaikalain asettamiin velvoitteisiin tietojen keräämiselle tehokkaammin, kuin manuaalisesti toteutetut raportit.

Kun manuaalinen tiedonsiirto vähenee, myös virheiden mahdollisuus minimoituu. Automatisointi vähentääkin merkittävästi virheiden syntymistä ja niistä yritykselle aiheutuvia haittoja ja kustannuksia.

Miten automatisointi toimii käytännössä?

Liukuva työaika

Liukuvaa työaikaa voidaan käyttää aloilla, joilla työskentely ei ole tiettyyn kellonaikaan sidottua. Liukuvassa työajassa työntekijä saa valita työskentelynsä ajankohdan tiettyjen erikseen määritettyjen rajojen puitteissa. Esimerkiksi rajoitteeksi voidaan asettaa, että kaikkien tulee olla töissä klo 9-15 välisenä aikana, mutta liukumaa voi käyttää töihin saapuessa aamulla klo 7-9 ja töistä lähtiessä iltapäivällä 15-17. Työajanseurannan automatisointi mahdollistaa myös tällaisen perinteisestä käytännöstä poikkeavan työajan ajantasaisen seuraamisen, mikä helpottaa myös työntekijän omaa toimintaa.

Työajanseurantajärjestelmään liukumien hallintaan voidaan määritellä erilaisia ominaisuuksia, kuten liukumasaldon plus-tuntien tasausaikaväli, liukumasaldon ylimenevät + tunnit käsitellään. Yleisesti käytössä on ns. liukumaleikkuri joka leikkaa ylimenevät tunnit pois. Tasausaikaväli määritellään asiakaskohtaisesti. Näistä asioista on etukäteen sovittu henkilökunnan kanssa. Automatisoitu työajanseuranta huolehtii kertyneiden tuntien määrästä ja myös työntekijä voi tarkistaa sen kautta oman tuntikertymänsä sen hetkisen tilanteen.

Joustot

Joustot sopivat esimerkiksi sellaisille aloille, joilla kausivaihtelut ovat yleisiä. Joustojen avulla voidaan tasata esimerkiksi työn määrää kiireisten ja hiljaisten aikojen välillä. Tällöin järjestelmä tallentaa kiinteän työajan ylittävät työtunnit työaikapankkiin. Hiljaisempina aikoina työaikapankkiin kertyneet tunnit voidaan käyttää pois vapaina. Lisäksi niiden korvaus voidaan sopia tapahtuvan tunti-tunnilta tai jollain kertoimella, kuten 1,5 kertaisena.

Ylityöt

Kehittyneimmät työajanseurantajärjestelmät tarjoavat mahdollisuutta työajan joustojen ja ylitöiden yhdistelmien laskennan tapauskohtaiseen määrittämiseen ja seurantaan sekä ajantasaiseen hyödyntämiseen esimerkiksi palkanlaskennassa. Tällöin järjestelmään määritetään, minkä suuruinen työajan ylitys siirtyy työaikapankkiin ja minkä suuruisesta työajanylityksestä aletaan maksaa ylityökorvausta. Esimerkkitilanteessa viikon työkertymän ylittäessä 50 tuntia, saa työntekijä tämän ylittävästä työstä rahallisen korvauksen ja sen alittava, mutta normaalin työajan ylittävä osa siirtyy työaikapankkiin ja sen voi pitää pois vapaina. Kaikki tämä tieto on reaaliaikaisesti työntekijän, työnantajan ja taloushallinnon käytettävissä, eikä vaadi tietojen manuaalista kirjaamista tai siirtämistä järjestelmien välillä. Tällaisten monimutkaisten kirjausten ylläpitäminen manuaalisesti on käytännössä lähes mahdotonta.

Automaattileimaus ja automaattihyväksyntä

Automaattileimauksen avulla voidaan karsia rutiininomaiset vaiheet, kuten päivittäinen sisään- ja uloskirjaus, pois työajanseurannasta. Jos työaika on päivittäin vakio, voidaan työajanseurantajärjestelmään määrittää päivittäinen työaika, johon tehdään muutoskirjaus vain silloin, kun työaika poikkeaa tästä. Näin säästetään aikaa, niin työntekijän tekemien kirjausten kuin työnjohdolta vaadittujen toimien osalta. Työnjohto voi suorittaa työajan poikkeamien tarkistamisen ja hyväksymisen esimerkiksi keskitetysti viikon päätteeksi, eikä suunnitelman mukaisia päiviä tarvitse erikseen hyväksyä.

Automaattileimauksen perustana käytetään työsuunnitelmaa, johon on merkitty päivien ja eri työvaiheiden pituudet. Työsuunnitelma voi olla johdon tai työntekijän itsensä laatima, työnkuvasta ja yrityksen käytännöistä riippuen. Järjestelmä kirjaa automaattisesti työsuunnitelmassa ennalta määritetyt työajat ja kohdistaa ne tietylle määritetylle työnumerolle. Näin voidaan seurata paljonko aikaa on kulunut tietyn työn parissa ja verrata toteutunutta aikaa suunniteltuun. Tämä auttaa löytämään mahdollisia epäkohtia suunnitelman ja todellisuuden väliltä. Jos esimerkiksi tietyn työvaiheen kohdalla havaitaan toistuvasti viivästystä suunniteltuun aikaan nähden, voidaan ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin. Tämä helpottaa paitsi ihmisten työn seuraamista, myös työvälineisiin, kuten tuotantokoneisiin liittyvien epäkohtien havaitsemista.

Kenelle automaattileimaus sopii?

Automaattileimaus sopii kaikille yrityksille. Yleensä sitä hyödynnetään yrityksissä, joissa on sovittu, ettei sisään- ja ulosleimauksia tarvitse tavallisesti tehdä. Tällaisissa tapauksissa vain poikkeukset, kuten esim. työmatkan aiheuttamat poikkeukset normaaliin rutiiniin leimataan. Usein työntekijöillä on automaattileimausta hyödyntäessään tietyt säännölliset työtehtävät, jotka kirjautuvat automaattisesti, mutta sitä voidaan hyödyntää myös silloin, kun työntekijä kirjaa itse työt ja työnvaihdot.

Työajanseurannan automatisointi tuo lukuisia hyötyjä koko organisaatiolle. Työajanseurannan lisäksi voidaan suorittaa myös töiden seurantaa, jossa pääpaino on suoritetun työn sisällössä, ei työajassa. Töiden seurannan avulla voidaan seurata sitä, mihin työaika kohdentuu ja kasvattaa näin yrityksen tehokkuutta sekä saavuttaa kustannussäästöjä.

Helpottaisiko automatisoitu työajankirjaus teidän yrityksenne prosesseja?
Lue lisää työajanseurannasta sivuiltamme

07.01.19 11:01

Minkälaista arvoa analytiikkapalvelulla voidaan tuottaa esimerkiksi asiakkaille, ja mitä se mahdollistaa palveluntarjoajan itsensä näkökulmasta?

External-facing analytiikka on palvelumalli, jossa analytiikkaa tarjotaan sisäisen organisaation lisäksi myös tärkeimmille sidosryhmille.

SPONSOROITU
14.12.18 16:40

Yritysautoilua edullisesti ja vähäpäästöisesti kaasuautolla

Biokaasun käyttö on kiertotaloutta parhaimmillaan, ja todellinen edelläkävijän valinta!
Fleet Innovationin toimitusjohtaja Sakari Viitanen kertoo minkälaiseen käyttöön suosittelee kaasuautoa. [Mainos]

SPONSOROITU
11.12.18 15:57

Datan käyttötarkoitus määrittää vaatimustason sen laadulle: Huonolaatuiseen dataan perustuvat päätökset näkyvät suoraan yrityksen tuloksessa.

Operatiivisen analytiikan edellytys on luotettava data: jos yrityksen kuluttama tieto ei ole laadukasta, asiakkaille asti näkyvät tärkeimmät päätökset ovat helposti vääriä, tai niitä tehdään väärissä paikoissa väärään aikaan.

22.11.18 11:14

INNOVAATIOSTUDIO-IPR osana ANSAINTAMALLIA

Jaakko Kaminen ja Linda Norgård kertovat miksi patenttiasioiden hallinta merkitsee merkittävää taloudellista hyötyä?

2 days ago

Hyvää perjantaita!
BusinessFM:n iltapäivälaiva on jälleen lastattu hyvällä musalla, mielenkiintoisilla ihmisillä ja inspiroivilla sisällöillä. Tarjolla on mm. Menovinkit (14.10 ja 16.10), ... See more

LIKE
LOVE
HAHA
WOW
SAD
ANGRY
3 days ago
BusinessFM -Yrittäjäradio - Apua on tarjolla, mutta miksi suomalainen yrittäjä ei sitä pyydä?!

"Kyllä minä tiedän miten mun bisnes toimii!"
"Ei tässä apua tarvita"

Apua on tarjolla, mutta miksi suomalainen yrittäjä ei sitä pyydä?!

BusinessFM - Yrittäjäradio maanantaisin klo 10, ... See more

LIKE
LOVE
HAHA
WOW
SAD
ANGRY
« 1 of 230 »
NÄYTÄ LISÄÄ ›››



NÄYTÄ KAIKKI ›››
18.01.19 16:52

Bocuse d´Or-kokkikilpailuun valmistautuva Ismo Sipeläinen

Maailmankuulu Bocuse d´Or-kokkikilpailu pidetään Lyonissa 29.-30. tammikuuta.

17.01.19 11:34

BusinessFM ja Team Rynkeby-God Morgon yhteistyöhön. Maajohtaja Kirsi Pärssinen.

BusinessFM:n iltapäiväjuontaja Juha Kakkurin jututettavana on maajohtaja Kirsi Pärssinen

17.01.19 11:20

Radioalan kuulumisia. Stefan Möller, Radiomedian toimitusjohtaja.

Mitä kuuluu radioalalle näin vuoden 2019 alkaessa ja millaisia odotuksia on tälle meneillään olevan toimilupakauden viimeiselle vuodelle? BusinessFM:n iltapäiväjuontaja Juha Kakkurin haastateltavana on Radiomedian toimitusjohtaja Stefan Möller.

16.01.19 14:16

Mitä on karisma, mistä sen tunnistaa ja miten sitä voi kehittää?

Tämä ohjelmasarja käsittelee Karismaa ja keskustelukumppaninani on johtamisaktivisti Toni Hinkka, joka on perehtynyt vaikuttamisen taitoihin ja kirjoittanut aiheesta kahdeksan kirjaa.

15.01.19 14:04

BusinessFM – Yrittäjäradio – Apua on tarjolla, mutta miksi suomalainen yrittäjä ei sitä pyydä?!

Yrittäjäradio BusinessFm-kanavalla: Ma 10 ja uusinnat to 19 ja la 9.

07.01.19 15:28

BusinessFM Yrittäjäradio 7.1.2019. Onko yrittäjälle tarjolla ilmaista rahaa? Miten EU:sta saadaan miljoonilla euroilla tukia.

Matti Heikkilä kertoo BusinessFM Yrittäjäradion haastattelussa mitä ja miten yrityksen tulisi suhtautua julkisiin tukiin, hyödyntää niitä ja avainasiat hakuprosesseista.

NÄYTÄ KAIKKI ›››
SPONSOROITU
 Kuva: Vähälä Yhtiöt
17.01.19 12:56

Vähälä Yhtiöiden käyttöön ensimmäinen Ivecon kolmiakselinen LNG-rekkaveturi Suomessa

Yhtiö haluaa tarjota asiakkailleen mahdollisuuksia ympäristöystävällisempään palveluun, saada ensi käden kokemusta tulevaisuutta varten ja pysyä kuljetusalan kehityksen kärjessä.

07.01.19 11:01

Minkälaista arvoa analytiikkapalvelulla voidaan tuottaa esimerkiksi asiakkaille, ja mitä se mahdollistaa palveluntarjoajan itsensä näkökulmasta?

External-facing analytiikka on palvelumalli, jossa analytiikkaa tarjotaan sisäisen organisaation lisäksi myös tärkeimmille sidosryhmille.

SPONSOROITU
14.12.18 16:40

Yritysautoilua edullisesti ja vähäpäästöisesti kaasuautolla

Biokaasun käyttö on kiertotaloutta parhaimmillaan, ja todellinen edelläkävijän valinta!
Fleet Innovationin toimitusjohtaja Sakari Viitanen kertoo minkälaiseen käyttöön suosittelee kaasuautoa. [Mainos]

SPONSOROITU
11.12.18 15:57

Datan käyttötarkoitus määrittää vaatimustason sen laadulle: Huonolaatuiseen dataan perustuvat päätökset näkyvät suoraan yrityksen tuloksessa.

Operatiivisen analytiikan edellytys on luotettava data: jos yrityksen kuluttama tieto ei ole laadukasta, asiakkaille asti näkyvät tärkeimmät päätökset ovat helposti vääriä, tai niitä tehdään väärissä paikoissa väärään aikaan.

22.11.18 11:14

INNOVAATIOSTUDIO-IPR osana ANSAINTAMALLIA

Jaakko Kaminen ja Linda Norgård kertovat miksi patenttiasioiden hallinta merkitsee merkittävää taloudellista hyötyä?

Perspective

13.11.18 11:29

Hyvinvointia sähköllä – visio 2030: Puhdasta sähköä auringosta ja tuulesta

Mutta entä jos ei tuule eikä paista? Kuuntele Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n toimitusjohtaja Olli-Heikki Kyllösen vastaus, kuinka tilanne hoidetaan. Toimittaja NN haastattelee.

JOHTAMINEN

22.12.17 14:15

Tero J. Kauppisen radioblogi johtajuudesta. Osa 16: Onko johtamisbrändisi kohdallaan?

Kuuntele ohjelma ja saat selkeän kahdeksan askeleen prosessin oman johtamisbrändin systemaattista kehittämistä varten.

Markkinointi

10.10.18 23:25

Menestysreseptejä markkinointiin ”Millaista satoa odotettavissa”. Sanna Laakkio

Business FM:n Menestysreseptejä markkinointiin -radioblogissa bloggaajina vuorottelevat Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki ja MARK, Suomen Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio.

NÄYTÄ LISÄÄ ›››
NÄYTÄ KAIKKI ›››
 
15.10.18 12:22

BusinessFM etsii myyjää pääkaupunkiseudulle!

Haluaisitko mukaan vahvassa kasvussa olevan radioaseman myyntitiimiin? Oletko juuri sinä se henkilö, josta teemme tähtimyyjän?

01.10.18 08:36

WANTED: Hyväntahtoista myyntiä Dream Brokerilla

Oletko valmis mullistamaan yritysten viestinnän?

Dream Broker on Pohjoismaiden johtava online-video-ohjelmistoyritys. Visionamme on mullistaa viestintä hauskalla, luonnollisella ja tuottavalla tavalla videoilla. Online-video-ohjelmistoamme, Dream Broker Studiota, käyttää viestinnässä, johtamisessa ja oppimisessa jo yli 800 organisaatiota.

26.04.18 12:51

WANTED: Head of Sales & Business Development, Europe, Sievo

Growth inspires you and you want to take action?

This is your opportunity to get to play in the big leagues in an international setting as our new sales and business development star. Sievo Procurement Analytics SaaS is already used in multiple distinguished global companies such as Deutsche Telekom, Carlsberg, Fiskars, Schindler and Kellogg’s. You will be contributing to our ongoing growth in Central Europe – in our biggest market.

16.04.18 14:08

Jännittääkö työhaastattelu? Tässä 10 vinkkiä hyvään ensivaikutelmaan

Ensimmäinen työhaastattelu unelmiesi työpaikkaan saattaa olla todella jännittävä tilanne. 10 vinkkiä, joiden avulla voit välttää mokat ja tehdä hyvän ensivaikutelman.

28.03.18 14:26

Work goes happy 2018: Kaikilla työntekijöilläsi on perhe

Kuuntele, miten sinunkin organisaatiosi pääsee alkuun kokonaisvaltaisesti työntekijän hyvinvointia tukevan työympäristön rakentamisessa

NÄYTÄ LISÄÄ ›››

KUMPPANIMME