Kuuntele lähetystä
Hki 89,7 MHz Tre 106,8 MHz Oulu 90,9 MHz
 Jeanne Ihander on työskennellyt radion parissa vuodesta 2008
18.09.17 08:20

Viisi syytä miksi radiomainoskampanja meni penkin alle

Radion kuolemaa on ennustettu siitä lähtien, kun televisio tuli. Ennustuksista huolimatta radio voi hyvin digiajallakin. Kaupallisen radion kokonaistavoittavuus on säilynyt samalla tasolla koko 2000-luvun, toisin kuin monen muun median.

Digitaalisuus on tuonut reaaliaikaisen FM-lähetyksen rinnalle mahdollisuuden kuunnella radiota mobiililaitteella tai tietokoneella sekä suosikkiohjelmia podcasteina itselleen sopivampana ajankohtana. Hyvä sisältö ratkaisee, oli se sitten puhetta, musiikkia tai näiden yhdistelmää.

94 % suomalaisista kuuntelee radiota joka viikko, joista yli 76 % on kaupallisen kanavien osuus. Radion parissa viihdytään päivittäin keskimäärin kolme tuntia, vaikka ihmisten elämä on nykyään hyvin liikkuvaa ja hektistäkin. Oma lempiasema tai juontaja on kuin läheinen ystävä, joka on läsnä esimerkiksi aamiaisella, kodin askareissa, aamu- ja iltapäiväruuhkissa, työpaikalla sekä vapaa-aikanakin tilanteissa, joissa mikään muu media ei yleensä enää tavoita.

Radio on henkilökohtainen ja intiimikin media, jota useimmiten kuunnellaan yksin. Siitä syystä kuuntelijalla on yleensä vahva emotionaalinen suhde radioon, mikä taas vahvistaa myös mainonnan vaikuttavuutta. Mainosviestit koetaan luonnollisena osana ohjelmavirtaa. Niitä ei tietoisesti vältellä.

Radio tarjoaa mainostajalle siis erinomaisen mediaympäristön, jonka avulla voidaan välittää henkilökohtaisia mielikuvia sekä elämyksiä. Äänellä voidaan herättää tehokkaasti mielenkiintoa ja vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Silti oman melkein 10 vuoden radiourani aikana olen kuullut markkinointipäättäjien niin usein sanovan: ”Olemme kokeilleet radiomainontaa, mutta emme saaneet tuloksia!”

 

Viisi yleisintä syytä, miksi radiomainoskampanja ei ole toiminut:

 

1. Radiomainoksen tarjous on tarpeeton, ei vetoa hyötyihin tai mainosviesti on yksinkertaisesti tylsä

Kuuntelemme radiota yleensä taustalla ja huomio radiolähetykseen kiinnittyy ajoittain ja vain silloin, jos jokin siinä herättää mielenkiinnon. Mainosviestin täytyy siis olla kiinnostava ensisekunneista alkaen tai muuten se menee kuulijalta kokonaan ohi. Jos houkutteleva tarjous tai hyöty on vasta sanoman lopussa, se ei välttämättä enää tavoita.

2. Informaatiota on liian paljon ja/tai kampanjan sanoma on epäselvä.

Tyypillisin virhe on se, että mainostaja haluaa kertoa 30 sekunnin mainoksessa aivan KAIKEN! Alkaen tuotteen/palvelun teknisistä ominaisuuksista lopettaen yrityksen arvoihin! Olen saanut jopa kahden A4 -sivun pituisia briefeja, kun olen pyytänyt kampanjan teemaa ranskalaisilla viivoilla. Tässä todellakin ns. pieni on kaunista. On tärkeää olla ymppäämättä mainosta liian täyteen. Kuuntelijan täytyy ehtiä sisäistääkin mitä mainoksessa kerrotaan.

Usein radiomainoksesta puuttuu selkeä ns. call to action (soita, kokeile, osta, tule, voita, lähetä…). Poikkeuksena tästä on ehkä pitkäjänteinen brändimainonta. Taktisessa mainonnassa on asetettava selkeät tavoitteet ja mittarit kampanjan tulosten mittaamiseksi (kävijämäärät, soitot, tilaukset jne). Koko palvelupolun toimivuus on myös mietittävää, jotta investoitu mainosbudjetti ei menisi hukkaan.

3. Radiomainos on liian lyhyt tai toistoja on liian vähän

Toivottavasti et kerro rakkaimmallesikaan omista tunteistasi nopeasti ja ohimennen, vaan toivot paljastuksellasi saavasi aikaan vastareaktiota. Vaikka radiossa jokainen sekunti onkin kallisarvoinen, täytyy varmistaa, että sanoman sisältö menee perille ja johtaa toivottuun toimintaan. Parhaiten toimii radiomainos, joka on pituudeltaan 30-60 sekuntia. Liian lyhyt mainossanoma voi jäädä ymmärtämättä, liian pitkä tuntua taas puuduttavalta.

Optimaalinen mainosviestin spiikkauksen nopeus on suurin piirtein seuraava:
10 sekuntia – noin 20-25 sanaa
30 sekuntia – noin 60-70 sanaa
60 sekuntia – noin 130-140 sanaa

Nopeampi tempo vaikeuttaa mainoksen sisällön ymmärtämistä ja hitaampi kuulostaa asian väsyttävältä venyttämiseltä.

Riittävän tavoittavuuden saavuttamiseen kohdeyleisön keskuudessa sekä viestin useampi kuulemiskerta ovat myös olennaisia kampanjan onnistumisen kannalta. Esimerkiksi kevyessä imagokampanjassa pyritään tavoittamaan kohderyhmä keskimäärin 2-3 kertaa, kun taas taktisessa tehokampanjassa tavoitellaan kolminkertaista toistotasoa.

4. Radiomainoksen luova toteutus on puutteellinen, jonka vuoksi se ei vetoa tunteisiin tai mainos ei erotu millään tavalla kanavan muusta mainostulvasta.

Hyvä radiomainos herättää huomion, pitää otteessaan, on sanomaltaan selkeä tai linkittyy hyvin tuotteeseen/palveluun ja vetoaa tunteisiin. Kaikki alkaa hyvästä käsikirjoituksesta, jossa yhdistyvät idea, sen kiteyttäminen oikeilla sanavalinnoilla, dramaturgia sekä oikeiden tehoste-elementtien käyttö. Huomiota voi herättää kysymyksellä tai toteamuksella, spiikkaustyylillä, huumorilla, näytelmätyyppisellä tarinalla tai dialogilla, teaserilla, mielenpainuvalla jinglella jne.

Kuva kuulemma kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Toisaalta ääni pystyy synnyttämään jokaisessa ihmisessä omanlaisensa mielikuvan ja luomaan vahvoja tunnereaktioita. Oletko koskaan mykistänyt televisiosta ääntä katsellessasi pelottavaa elokuvaa? Jos olet, niin varmaankin huomasit, miten merkittävä vaikutus äänimaisemalla onkaan.

5. Radiokanava ja/tai kohderyhmä on määritelty väärin

Joskus radiokanavan valintaan vaikuttaa eniten se, mitä markkinointipäättäjä itse tai hänen kaverinsa kuuntelevat. Se on ymmärrettävää, jos markkinointipäättäjä kuuluu itse kohderyhmään, mutta siitäkin huolimatta päätöksiä ei kannattaisi tehdä mutu-tuntumalla.

Vaikuttava radiomainonta onnistuu vain silloin, kun kohderyhmä on mahdollisimman tarkasti määritelty. Esimerkiksi ”pääkaupunkiseudun keskituloiset 25-60 -vuotiaat” on kampanjan kohderyhmänä aivan liian laveaa. Määrittelyn tarkennuksena voivat toimia esimerkiksi koulutus, ammatti, elämäntyyli, persoonallisuus, ostotottumukset, asenteet.  Mitä paremmin vastaanottajat ymmärretään, sitä helpompi on onnistua vaikuttamaan heihin.

Radiokanavan sisältö ja sen tunnelma voivat myös auttaa mainossanoman perillemenoa. Sopiva mediaympäristö tai -konteksti vaikuttavat vahvasti myös mainonnan imagoon.

BusinessFM on Suomen ainoa businessradio ja tarjoaa erityisesti B2B -mainoskampanjalle kohdennetun ja inspiroivan mediaympäristön.

Ota yhteyttä ja autamme sinua pääsemään yksilöllisellä tavalla tavoitteeseen!

09.04.18 07:26

Puheet radion kuolemasta ovat puppua

Miksi radio jaksaa aina vaan kiinnostaa? Radion suosion hiipumista on odoteltu jo pitkään, mutta kuuntelu ei ole lähtenyt laskuun.

26.03.18 11:41

Bisneksen ääni kuuluu loppuviikosta myös Tampereella

BusinessFM -radiokanavan kuuluvuusalue laajenee Tampereelle ja lähetykset alkavat alueella kiirastorstaina 29.3. klo 8.00.

16.01.18 15:45

Kolme kysymystä, joiden avulla pääset alkuun tehokkaan B2B -radiomainoskampanjan suunnittelussa

Vastaukset kolmeen kysymykseen muodostavat riittävän briifin, jonka avulla pääset suunnittelemaan B2B -kohderyhmää parhaiten puhuttelevan kampanjan.

08.01.18 13:18

Vuosi 2017 rikkoi jälleen radion ennätyksiä – Juha Kakkurin iltapäivässä Radiomedian toimitusjohtaja Stefan Möller

Kuinka digitalisaatio on vaikuttanut toimialan kehitykseen ja miksi radion suosio kasvaa edelleen?

2 days ago

Oikein hyvää tiistaita!
Tänään BusinessFM:n iltapäivässä puhutaan Virosta ja yrittämisestä tekoälyn aikakaudella, kun 16.30 haastateltavana on Estonian Investment Agencyn Suomen edustaja ... See more

LIKE
LOVE
HAHA
WOW
SAD
ANGRY
2 days ago
Aikajanakuvat

Hyvää pomon päivää! Sano jotain kivaa pomolle,anna positiivista palutetta!
Muutosjohtaja konsultti Pia Aalto aamun vieraana klo 6.30,7.30 ja 8.30.Pomon päivän historia, ja aamussa kuulet ... See more

LIKE
LOVE
HAHA
WOW
SAD
ANGRY
« 1 of 198 »
NÄYTÄ LISÄÄ ›››



NÄYTÄ KAIKKI ›››
 
15.10.18 12:22

BusinessFM etsii myyjää pääkaupunkiseudulle!

Haluaisitko mukaan vahvassa kasvussa olevan radioaseman myyntitiimiin? Oletko juuri sinä se henkilö, josta teemme tähtimyyjän?

01.10.18 08:36

WANTED: Hyväntahtoista myyntiä Dream Brokerilla

Oletko valmis mullistamaan yritysten viestinnän?

Dream Broker on Pohjoismaiden johtava online-video-ohjelmistoyritys. Visionamme on mullistaa viestintä hauskalla, luonnollisella ja tuottavalla tavalla videoilla. Online-video-ohjelmistoamme, Dream Broker Studiota, käyttää viestinnässä, johtamisessa ja oppimisessa jo yli 800 organisaatiota.

26.04.18 12:51

WANTED: Head of Sales & Business Development, Europe, Sievo

Growth inspires you and you want to take action?

This is your opportunity to get to play in the big leagues in an international setting as our new sales and business development star. Sievo Procurement Analytics SaaS is already used in multiple distinguished global companies such as Deutsche Telekom, Carlsberg, Fiskars, Schindler and Kellogg’s. You will be contributing to our ongoing growth in Central Europe – in our biggest market.

16.04.18 14:08

Jännittääkö työhaastattelu? Tässä 10 vinkkiä hyvään ensivaikutelmaan

Ensimmäinen työhaastattelu unelmiesi työpaikkaan saattaa olla todella jännittävä tilanne. 10 vinkkiä, joiden avulla voit välttää mokat ja tehdä hyvän ensivaikutelman.

28.03.18 14:26

Work goes happy 2018: Kaikilla työntekijöilläsi on perhe

Kuuntele, miten sinunkin organisaatiosi pääsee alkuun kokonaisvaltaisesti työntekijän hyvinvointia tukevan työympäristön rakentamisessa

NÄYTÄ LISÄÄ ›››

KUMPPANIMME